lördag 8 augusti 2015

Buskis - buskhumor

Buskar är trevliga växter och många buskar förser oss med goda bär. Enskilda buskar ger skydd, liksom också rader av buskar, det vill säga häckar. Och ibland kan sagans övernaturliga väsen visa sig i en brinnande buske.

Nu har min semester flugit sin kos och det börjar vara dags att ta farväl av sommarens keldjur, haikun. Sedan midsommar har jag kommenterat vissa av Svenska Yles artiklar och nyheter med haikun. För den som leker med tanken på en sommarkatt rekommenderar jag absolut en flock av haikun i stället.

Här om dagen fick jag syn på en förträfflig sommarrubrik på Svenska Yles sidor: "Trimma busken och håll häcken i skick".

Jag kommenterade smått ironiskt under rubriken "Säsongsrubrik - poetiska högvattenmärken :)". Man kan ju undra om rubriken var ett utslag för humor, under bältet eller s.k. buskis, eller om det var ett olycksfall i arbetet. Nå men, rubriksättning är en verklig teknikgren, med många möjligheter att slå huvudet på spiken eller gå ner sig i träsket. Så här kommenterade jag -
Tackar hjärtligt för rubriken: "Trimma busken och håll häcken i skick".
Busken kan ju också vara växtligheten där framme mellan och ovanför benen och häcken rundningarna där bak mellan och ovanför benen. Så det skall minsann belönas med en haiku! 
Sommar och sol, tid
för insyn - på gårdar, på
gårdar och kroppar
.
***

En annan av säsongens sysslor har ägt rum i Zimbabwe, där den amerikanske tandläkaren Walter J . Palmer gömde sig i buskarna och sköt ihjäl Cecil. Om det för en tid sedan var inne att deklarera Je suis Charlie, blev det nu tillfälle att skriva om identifikationen som Je suis Cecil. Också nu har ett internationellt ramaskri ekat i medier och kors och tvärs i internet efter att Zimbabwes mest kända lejon hittats flått och huvudlöst.

Sorgligt men sant.

Tandläkaren sku’
ha mer än betar, ville
ha lejonparten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar